Lyd
Der er ofte lyd knyttet til metroens brand. Lyd og musik er en naturlig del af vores identitet og ligesom på alle andre touch points, skal det udtrykke og understøtte vores DNA og vores personlighedstræk. Vores lydstrategi skal sikre en stærk sammenhæng i vores lydlandskab på tværs af produkter og kanaler.
Metroens melodi og sound er udtrykt i et soundscape, der afspejler vores personlighedstræk og brandprofil. Vores lyd består af feltoptagelser og musikalske kompositioner.
Lyd-retningslinjerne understøtter vores fokus på brand-sammenhæng og sammen med de øvrige visuelle retningslinjer sikrer det brandgenkendelse på alle niveauer med assets til mange kanaler.
Principper for lyd
Brand-musik er kompositioner, der udtrykker Metroens identitet.
Valg af musik skal spejle oplevelsen af at rejse med Metroen – enkelt og ukompliceret, urbant og en del af byen, dynamisk og relevant, gennemtænkt og omhyggelig. Når du lytter til musikken, opdager du noget nyt – nuancer og detaljer, der minder lytteren om, hvem vi er og hvor vi er på vej hen.
Vores nøgle-attributter i lyd er stabilitet, urban, ærlig, dynamisk og effektivt enkelt. Nøgle-attributterne har vi oversat i vores soundscape og lydlogo.
—
Musikken defineres generelt af disse musikalske elementer:
• Hybrid instrumentering og genre (elektronisk og akustisk)
• En tidløs, men moderne lyd
• Feltoptagelser
Brand-musik
Vores soundscape er tilgængeligt som helt musikstykke og opbrudt i sekvenser:
• Cutdowns; faste og varierende længder
• Loopables; musikstykket opdelt i enkeltstykker der kan sammensættes på ny. Brug en DAW så du kan indstille BPM
• Instrumenter; hvert enkelt instrument isoleret i hvert sit spor
Soundscape og toolbox kan hentes efter aftale.
Soundscape
Vi har taget essensen af soundscapet og udviklet et lydlogo som sætter lyd på metroens logo på samme måde som animation levendegør logoet. Lydlogoet understøtter metroens bevægelse og kan supplere det visuelle logo eller optræde alene. Der eksisterer to varianter – en som ligger direkte i linje med soundscapet og en mere afdæmpet variant der fungerer selvom der ikke har været lyd/musik inden.
Lydlogo
Vi bruger kun musik vi har rettigheder til – enten fordi vi selv har komponeret eller fordi vi har betalt for tilladelse.
—
Tilpas musik efter konteksten uden at forstyrre det rytmiske eller melodiske flow i nummeret.1.
• Klip/fade ikke musiknumrene, medmindre der er et eksplicit behov.
• Brug custom brand-tracks til klip, videoer og film, hvor høj emotionel indvirkning er afgørende.
• Brug ikke stock musik til vigtige klip, videoer og film.
Musik guidelines
Når der ikke er tid eller budget til at lave musik der passer til opgaven, i længde og stemning, har vi lavet en reference playliste, som kan inspirere og hjælpe dig med at vælge lyde og stock musik, der passer vores lydmæssige identitet. Numrene er beskrevet med nøgleord der kan søges på.
Alternativ – Stock music
Husk at stock musik ikke er eksklusivt og særegent, og det kan derfor bruges af og associeres med andre brands og produkter end vores. Det, der vindes i tid og ressourcer, tabes i identitet og brand-genkendelighed i lyden.
Når du vælger stock musik handler det ikke om at vælge, hvad du synes lyder godt. Det handler om at udtrykke brandet og støtte kommunikationen, den kunstneriske intention og Metroens identitet.
Stemningen afhænger fuldstændig af indholdet. Dog er vores musik defineret af en progressiv, genrebrydende følelse med elementer af lyddesign og feltoptagelser sammen med percussion. Uanset stemningen bør disse elementer være til stede.
—
Her er en liste over søgbare nøgleord, der passer til vores nuværende brand og brand-musik.
• Atmospheric
• Building
• Familiar
• Warm
• Evolving
• Emotive
• Human
• Minimal
• Hopeful
Nøgleord kan suppleres med udvalgte instrumenter. Disse instrumenter er baseret på den nuværende instrumentering i vores soundscape.
• Piano
• Synthesizer Pads
• Synthesizer Bass
• Synthesizer Leads
• Synthesizer Percussion
• Akustisk Guitar
• Elektrisk Guitar
• Field Recordings
• Sound FX
• Sound Design
• Korte Vokal FX
• Light
• Reflective
• Soft
• Trustworthy
• Open
• Intuitive
• Immersive
• Positive
• Optimistic
• Realistic
• Easy
• Authentic
• Engaging
• Clear
• Effortless
• Simple
• Transparent
• Progressive
• Motivating
• Inspiring
• Innovative
• Empowering
• Steady
• Supportive
For det meste undgår vi tekster og sang i vores musik, medmindre det er nødvendigt. Det forstyrrer opmærksomhed på eventuel voice-over, da vi begynder at lytte til sangens tekst i stedet for.