| Metroens Tone of Voice
Vores tone of voice er ikke det vi siger, men måden vi siger det på. Det er en vægtning af ord, tone og stil som tilsammen giver os konsistent og ærlig kommunikation.
Præcis som mennesker er vores TOV en smidig størrelse, der tilpasser sig den gældende kontekst. Den er baseret på Metroens personlighedstræk og det er altid de samme 4 personlighedstræk, der er i spil. De skaleres bare i styrke og samspil alt efter sammenhæng og intention.
Der vil altid være situationer, kontekst eller andre særlige forhold, der påvirker den endelige tekst, men alligevel kan man beskrive og opstille nogle grundregler, der kan virke som en guide og inspiration i hverdagen.
Ligefrem, som i helt enkel og ukompliceret.
Hvordan skriver vi Ligefrem
Metroen er mest ligefrem, når vi taler om alt det, vi kan tilbyde det enkelte menneske. Vi taler sandt (!) og vi tror på, at indsigter kan være både sjove og rørende, så længe de er ligefremt serveret.
I vores univers er ligefrem en kvalitet, der også har værdi, når vi taler om de udfordringer, der er uundgåelige i vores branche. Vores kunder har bedst af at modtage information uden omsvøb og i en tone, der er til at forstå.
Hvordan skriver vi Ligefrem
Metroens urbane træk er mest tydeligt, når vi placerer Metroen i sammenhæng med byens kulturelle tilbud og byliv.
Vi er en stolt del af byens netværk, og vi fremhæver oplevelser og tilbud uden at diskriminere. Vi taler med en indforståethed i mange sammenhænge, fordi vi er i byen, ved
hvad der sker og skal ske.
Dynamisk, som i hurtigt reagerende og relevant.
Hvordan skriver vi Dynamisk
Metroen er mest dynamisk når vi taler om byens nuværende mobilitet og den udvidelse, der bliver nødvendig i fremtiden.
Vores mandat forpligter og vi har et stort ansvar, som leverandør af offentlig transport til og for samfundet. Derfor skal vi både favne fremtidens muligheder og vores specifikke rolle i den, når vi kommunikerer. Vi bedriver og formidler ansvarlig udvikling.
Hvordan skriver vi Gennemtænkt
Metroens gennemtænkte træk er mest tydeligt i forhold til driften. Vi adresserer hele billedet, når vi kommunikerer og reagerer på kundehenvendelser.
Vi tilbyder en forklaring, uddyber sammenhænge og udviser forståelse for kontekst og specifikke behov. Ikke undskyldende, men altid omhyggeligt og med empati.
Grundregler
This, but not that:
Enkel, men ikke simpel
Nær, men ikke lokal
Humoristisk, men ikkesarkastisk
Ærlig, men ikke udleverend
Clever, men ikke bedrevidende
This, but not that:
Indforstået, men ikke påtaget
Inviterende, men ikke arrangerende
Præsenterende, men ikke smagsdommer
Dannet, men ikke elitær
Grundregler
Metroens budskaber må gerne leveres med mærkbar fascination og kærlighed til produkt og arkitektur. Det smitter.
Lad gerne andre synsvinkler komme til orde. I opererer i det offentlige rum er og forpligtet til at give plads til alle.
Tal åbent om motiver, motivation, ambitioner og målsætninger. Også når de ændrer sig.
“Be clever” og leg med sproget. Det appellerer til læserens fantasi og begejstring.
At være dynamisk er også evnen til at være relevant i en omskiftelig verden. Sørg for at være opdateret på det givne emne.
Gennemtænkt, som i friktionsfri og omhyggelig.
Grundregler
Skab flow i teksten. Tilstræb rytme i sætninger og argumentationsopbygning.
Brug stilfigurer, men med respekt for tekstens indhold og autoritet.
Bring gerne metroens tekniske og arkitektoniske høje niveau frem, men gør det når det er relevant for budskabet.
Vores argumenter og informationer er selvfølgelig korrekte, men blød op når der kan være divergerende holdninger og betydninger. Vi er sikre, ikke skråsikre.
Gør aktivt brug af jeres viden og resultater.
I er en særlig autoritet på jeres felt.
This, but not that:
Fremtidsorienteret, men ikke futuristisk
Fælles, men ikke kollektiv
Avanceret, men ikke utilnærmelig
Ansvarlig, men ikke bestemmende
This, but not that:
Forklarende, men ikke undskyldende
Divers, men ikke spraglet
Nøjagtig, men ikke påståelig
Vidende, men ikke bedrevidende
Gør flittigt brug af ‘du’, ‘vi’, ‘vores’ og det familiære ‘Metroen’ frem for mere formelle titler. Det signalerer fortrolighed og giver jeres meninger og budskaber et menneskeligt ansigt.
At være ligefrem er ikke at være plat eller uhøflig.
Brug uformelt og legende sprog til at charmere og understrege samhørighed.Hold øjenkontakt med den brede målgruppe ved at sigte efter et middel lixtal på 35-44*.
Anvend ikke sarkasme, men gerne selvironi.
Hold humoren let og munter.
Sig tingene så enkelt og kort som muligt. Metroen er avanceret, men ikke svær at forstå.
Urban, som i en del af hele byen.
Grundregler
Lad byens liv stå på egne ben. Vi præsenterer uden at diskriminere eller sælge billetter.
Dyrk den relevans og energi, der findes i at være aktuel. Tag udgangspunkt i det der sker i byen lige nu.
Uddel ros til initiativer, personer og begivenheder der får byen til at vokse og udvide sig.
Undgå at overtage kulturelle tiltags sprog og tone.
Vær indforstået, ikke påtaget.At være urban er ikke det samme som at være ung. Byen er bred og Metroen er alles.